Om oss

Våre tjenester  
- og teamet bak

Søkemotoroptimalisering (SEO)
Digital annonsering
Webanalyse og tracking
Innholdsproduksjon
Konverteringsoptimalisering

Vi sørger for at du får mest mulig ut av datadreven markedsføring

Datadreven markedsføring starter med å bygge opp et fundament av sporing og analyse. Ved å innhente data av god kvalitet, gjennom Google Tag Manager, kan du blant annet
  •  Få en oversikt over hvilke markedsføringsaktiviteter som fungerer
  • Hvor du bør legge størst budsjett
  • Effektivisere annonser ved å gi algoritmene mer data å jobbe med  
Videre gjelder det å basere annonseringen på dataen du samler inn, til annonseplattformer som Google Ads, Facebook Ads, samt prissammenligningstjenester som Prisjakt og Prisguiden (for nettbutikker). 

I tillegg til å vedlikeholde datakvaliteten etter hvert som endringer og oppdateringer skjer. Mer om dette under, i våre tips til datadreven markedsføring. 

Videre vil det være en fordel å produsere innhold tilpasset de ulike digitale kanalene.

Datadreven markedsføring - Top tips


1. Sørg for å ha data av god kvalitet


Dette innebærer å innhente de riktige dataene fra din nettside. Er dataen uriktig vil du ikke kunne bruke dataen til gode beslutninger, som for eksempel å se hva som i størst grad hindrer et kjøp eller en lead. Klassisk shit-in shit-out.

2. Samle alle sporingstagger i et "Tag Management" system


Google Tag Manager er som regel foretrukket her. Bruk dette for å ha kontroll på alle sporinger til alle digitale kanaler. 
Dette har tradisjonelt sett foregått via cookies i brukeren sin nettleser. 

3. Hold deg oppdatert (ikke undervurder denne)


Sporing på web har tradisjonelt foregått via cookies i brukerens nettleser. Mange nettlesere har nå kuttet bruken av tredjeparts cookies. Google Chrome vil også gjøre dette, sannsynligvis i løpet av 2022/2023. Dermed er du nødt til å sette opp sporing uten bruk av cookies (server-side) så fort som mulig.

Det foretrukne verktøyet for webanalyse er for de fleste Google Analytics. Nærmere bestemt Universal Analytics, som den vanligste versjonen heter. Dette er (per 2022) ikke lenger den anbefalte versjonen fra Google. GA4 (Google Analytics 4) er den nye versjonen som Google er i ferd med å rulle ut. Sakte men sikkert vil oppdateringer og feilrettinger fra Google bli mindre vanlig i Universal Analytics, og du vil være nødt til å benytte GA4.

4. A/B test alt som kan testes (konverteringsoptimalisering)


Enten det er annonser på Facebook, Google, produktsider i nettbutikken eller en landingsside, bør du hele tiden gjøre A/B tester for å øke konverteringsraten. Dette innebærer å hele tiden ha to eller flere varianter av innholdet, og samle inn data på hvilken versjon som konverterer best. Versjonen som gir høyest konvertering settes ut i produksjon. 

Å samle informasjon om aktivitet fra kunder og andre besøkende på nettsiden deres er bedre datagrunnlag for å gjøre endringer enn en subjektiv mening. 

5. (For nettbutikker) Jobb med produktfeeden!


Produktfeeden er et dokument med oversikt over alle produkter og produktinformasjon. Dette dokumentet leses inn av blant annet Prisjakt, Prisguiden, Google Shopping Ads og Facebook Catalogue.
 
Med mer og bedre informasjon i produktfeeden vil annonseplattformene drive trafikk av bedre kvalitet til din nettbutikk. Eksempelvis, dersom noen Googler "rød genser", er det fordelaktig om produktfeeden din har en egen kolonne med fargen på produktet. Dette vil hjelpe Google med å forstå at genseren du selger er rød, og vil sannsynligvis få bedre synlighet.

6. Visualiser dataene i et fordøyelig format for hele organisasjonen


Sett opp sanntidsrapporter med tall og trender som ansatte kan bruke for å enkelt få en oversikt over aktiviteten på nett. 

Møt teamet!

Odin Teigland

Daglig leder, potet

Mathias Kristiansen

Growth hacker - Facebook/Instagram

I tillegg har vi en rekke dyktige freelancere på performance marketing og innholdsproduksjon.

Kontakt oss


Vi setter oss gjerne ned og tar en prat rundt deres markedsføring.
454 29 526
odin@raiona.no

Contact Us

Share by: